Jak mierzyć skuteczność reklamy w internecie?
Podstawową kwestią, jaka interesuje osoby chcące reklamować się w Internecie jest skuteczność. Najważniejszym wskaźnikiem określającym ją bezpośrednio jest tzw. CTR (ang. Click Through Rate).
Najprościej rzecz ujmując, opisuje on, ile osób z tych, które reklamę widziały, kliknęły ją. Oczywiście – im wyższy, tym lepszy. Jednak osiągnięcie stuprocentowej skuteczności na długo (na zawsze?) pozostanie w sferze marzeń.
O niebywałym sukcesie można mówić, kiedy tylko jedna na dziesięć osób zdecyduje się na takie działanie. Wynik zupełnie zadowalający to zainteresowanie rzędu kilku procent. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że niektóre serwisy odwiedza dziennie po kilkanaście (kilkadziesiąt, kilkaset) tysięcy osób, uzyskujemy całkiem dużą liczbę osób potencjalnie zainteresowanych kupnem produktu, lub skorzystaniem z naszych usług. Podstawowym działaniem podejmowanym przez reklamodawców w celu zwiększenia wskaźnika CTR jest odpowiednie targetowanie przekazu. Nikogo na forum dotyczącym szczegółów naprawy volkswagenów nie interesuje raczej nowa oferta szminek i podkładów uznanego producenta kosmetyków, tak samo na serwisy plotkarskie nie wchodzą raczej statyczni panowie po pięćdziesiątce, w których kręgu zainteresowań pozostaje historia współczesna i literatura piękna. Oczywiście – od wszystkich reguł zdarzają się wyjątki. Jednak w tym akurat przypadku nie warto zawracać sobie nim głowy. Bieżąca kontrola nad tego typu wskaźnikami daje nam dodatkową możliwość. Otóż możemy odpowiednio szybko reagować na ewentualne niepowodzenia naszej kampanii reklamowej. Jeśli wyniki są niskie, a rezultaty niezadowalające, mamy stosunkowo dużo czasu na reakcję.